Hierbij nodig ik U uit voor de Vrijwilligersvergadering op zondag 10 december 2017 om 14.00 op Den Broam te Buurse.
AGENDA:
1.Opening.
2.Notulen vrijwilligersbijeenkomsten en jaarverslag 2016.
3.Mededelingen:
Voorzitter: Tommy 2 en Kassa, Veiligheid en Arbo ,vacatures BHC.
Penningmeester: Financiën, Technische zaken, Bosplan.
Aanmeldsecretaris: Reserveringen dit jaar en hoe ziet het er uit voor 2018
Secretaris: post en email op het huis.
Huishoudelijke Dienst: mededelingen van algemene aard.
4.Voordracht en benoeming BHC leden:
Onne Haitsma aanmeldingssecretaris.
Wien Gerards Green Key project.
5.Greenkey Project.
6.. Afscheid nemen BHC leden/ Huiswachten die stoppen.
7.Volgende vrijwilligers vergadering.
- Rondvraag.
Rond 16.00 uur borrelen en om 17.00 uur een warme hap.
Sluiting na de maaltijd.
Namens de BHC met vriendelijke groet Wilma Leutscher.
Notulen van de vrijwilligersvergadering van Natuurvriendenhuis Den Broam, gehouden op 1 april 2016.
De voorzitter, Rinze Vonk, heet alle aanwezigen van harte welkom.
- Notulen vrijwilligersvergadering 8 maart 2016.
N.a.v. Inloggen in Tommy zou niet meer hoeven. Rinze. Wel inloggen.
Hierna worden de notulen goedgekeurd en vastgesteld, met dank aan de notulist.
- Ingekomen- en uitgegegane stukken.
Er zijn geen ingekomen of uitgegane stukken.
- Jaarverslag 2015.
Vastgesteld.
- Voorlopig financieel verslag 2015.
De penningmeester is nog niet aanwezig. Rinze. Ziet er goed uit. Wij gaan zeker in de groene cijfers eindigen, meer overnachtingen, meer omzet en meer verdiend aan de verzorging en minder onkosten.
Vraag. Heeft het nut gehad dat wij het hele jaar open waren? Rinze. Ja zeker, men moest wel wennen. De groei gaat door.
Rinze. Het Nivon is een gezonde vereniging. De schuld die er is wordt nu in 1 keer afgelost. Dat betekend dat wij dit jaar niets meer kunnen, behalve de lopende zaken. Wij zijn het geld niet kwijt maar kunnen er niet over beschikken.
Vraag. Hebben de huizen dus een schuld bij de huizen? Rinze. Dat klopt, maar wij noemen dat geen schuld, de banken wel.
Heino Schanssema is overgeplaatst naar het ziekenhuis in Hengelo.
Louise Vrielink heeft er voor gekozen om ergens anders vrijwilligerswerk te gaan doen.
Johan Damveld heeft aangegeven dat hij per 1-1-2017 wil stoppen als aanmeldsecretaris. Er is een nieuwe vrijwilliger gekomen die zich zal inwerken als aanmeldsecretaris.
Vraag. Wie neemt waar als jij, Rinze, er niet bent? Rinze. De huiswacht.
Door het overlijden van Adri is er een probleem ontstaan. Wij hebben Teuni bereid gevonden om Wilma te helpen bij de huishoudelijke dienst. Voorstel om Teuni te benomen in de BHC. Voorstel aangenomen.
Jan van Beek is afwezig vanwege de chemokuren die hij moet ondergaan.
Er is een nieuwe huiswacht: Ans van Zanten.
We hebben afscheid genomen van Ruud en Trijnie Schram. In 2015 zijn overleden: Hans Schopping (voormalig BHC-lid), de man van Klarie Wevers, de vrouw van Henk Kuiper en Adri Lassche.
Aanmeldsecretaris: Rinze. De voorzitter controleert alles. Afspreken dat als mkensen arriveren wel inboeken, maar niet uitboeken.
Olga. Gasten die wel aankwamen, maar niet in het systeem stonden hebben Rinze gebeld en die heeft gezegd dat zij zich wel konden melden.
Huishoudelijke dienst. De wasmachine is stuk, is tijdelijk gerepareerd, maar 10 jaar uit. Er zal een nieuwe aangeschaft worden.
Schoonmaak. Een groot deel van het huis is schoon. Aan het eind van het jaar weer een schoonmaak plannen. Datum volgt nog.
Bestek. Reservebestek al gevonden in de keuken en op het kampeerterrein. Nieuwe pannen in de keuken, die horen alleen in de hut. Bestek in de keuken en in de hut is verschillend en moet altijd terug gelegd worden. J
Jannie. Bij groepen wordt de oven niet schoon achter gelaten. Rinze. Bij groepen ook de keuken controleren. Checklist maken. Actie: Wilma.
Technische Dienst.
De wc’s opknappen gaat dit jaar niet door, wordt volgend jaar.
Wij hebben nu een vaste telefoon. Samen met Koos Vorrink een pilot opgestart ivm bereikbaarheid. Als dit goed werkt gaan de andere er uit en komt er een tweede bij.
Vraag. De nieuwe telefoon gaat nu ook langer over? Ja, hij werkt goed en heeft nummerherkenning.
Verwarming. Druk mee bezig.
Keuken. Nieuwe keuken geplaatst in de hut.
Lekkages. Zijn opgelost. Eventueel nieuwe dakgoten.
NL-Doet. De barbecuehut en de fietsenstalling zijn geschilderd.
Nieuw wandelpad Natuurmonumenten. Bij de camping komt een bruggetje naar onze kant van de beek.
De TD kan nog wel wat vrijwilligers gebruiken.
Arie. Plafond douche huiswachtenkamer. Plafond is dicht, de leidingen moeten nog vervangen worden.
Website. Dik. We hebben een nieuwe website. Het LB vind dat het Nivon meer zichtbaar moet zijn. Wij waren akkoord als wij maar wel ons eigen gezicht mogen behouden. Wij hebben nu de uitstraling van het Nivon, maar de teksten van den Broam. Dat heeft veel moeite gekost. Wij zijn de enige die zichtbaar is via de Nivon website.
25 – 45 bezoeken per dag. Prive-gedeelte met wachtwoord. Graag artikelen aanleveren. Op- en aanmerkingen ook doorgeven aan de webmaster.
Vraag. Is er een link naar facebook? Dik. Alleen die van Facebook naar ons huis gaat.
Rinze. De komende week zijn er geen huiswachten. Als er nog iemand is!!!
Rinze. Alle verzoeken voor herbenoeming zijn door Amsterdam gehonoreerd. Er is nog steeds een vacature voor vrijwilligers coördinator.
- Omgaan met gasten.
Per tafel wordt de vraag voorgelegd: hoe zou je als gast bij den Broam behandeld willen worden.
Jan Krooshof. Alle gebouwen moeten toegankelijk zijn voor rolstoelen. Wat doet het LB hier mee? Rinze. Niet bekend, maar dat zal in ieder geval dit jaar niet gaan gebeuren. De Kamer heeft besloten dat dat in 2025 rond moet zijn. Wordt meegenomen naar het SWV van 23 april a.s.
Vraag: Komt er een herhalingscursus AED? Rinze. Zijn we mee bezig, wordt dus vervolgd.
- Volgende vergadering:
- Sluiting van de vergadering.
Rinze bedankt alle aanwezigen voor de aanwezigheid en inzet en sluit de vergadering.
Jaarverslag 2016 Natuurvriendenhuis Den Broam.
Overnachtingen.
In 2016 waren er 3424 overnachtingen op het huis en 58 overnachtingen op de camping.
Op het huis waren er minder overnachtingen dan in 2015, maar door de verzorgde midweken konden we het jaar afsluiten met een positief resultaat.
Beheer Commissie.
De Beheer Commissie vergaderde 5 keer en er waren 1 vergadering en 1 bijeenkomst met vrijwilligers evenals een Nieuwjaarsbijeenkomst en Vrijwilligersweekend.
Ook nam de BHC deel aan het Samenwerkings Verband, Penningmeesteroverleg en de Nivonraad.
Teuni Krooshof is toegetreden tot de BHC om Wilma Leutscher te ondersteunen, die naast haar taak als Hoofd Huishoudelijke Diest ook het secretariaat weer tijdelijk gaat doen omdat Rudy Pieffers haar functie als secretaris in april neergelegd heeft.
Op verzoek van de Bestuurscommissie Accommodaties is er een gesprek geweest met de BHC van Krikkenhaar. Zij willen graag wat ondersteuning omdat verschillende mensen weggaan.
De voorzitter en de penningmeester gaan tijdelijk ondersteuning bieden. Tevens zou de Technische Dienst wat ondersteuning willen van de ploeg van Krikkenhaar.
Vrijwilligers.
Op 3 april ’s avonds kregen we het bericht dat Corrie Vonk overleden was. De verslagenheid was groot, en ja het duurde even voor dat een ieder zijn/haar draai weer gevonden had. Maar het noodlot bleef niet uit, enkele maanden later is Ria Rothlaender overleden, zij sukkelde al enkele jaren met haar gezondheid, maar het komt toch altijd onverwachts.
Accommodatie.
Er is een investeringsstop ingesteld voor het hele jaar, alleen dat wat moet dat moet, en uit het MJOP mag het basisonderhoud gewoon doorgaan.
Al het jaarlijks onderhoud (contracten) zijn nagekomen en ook de Legionella is weer verholpen.
Eind 2016 was er stank overlast op de begane grond en lekkage tussen de 2e en 1e etage.
Deze gaat men in de klus periode in januari 2017 aanpakken en verhelpen.
Het huis heeft weer een jaarlijkse schoonmaak beurt gehad.
In maart deden we mee aan NL doet, we kregen hiervoor €400,00 van het Oranje Fonds en hiermee konden we de Barbecue hut, de fietsenstalling en het palenhok weer in de beits zetten evenals de banken en tafels achter het huis.
Activiteiten.
De ouders met kinderen gratis weken lopen erg goed en we willen die weken graag uitbreiden.
Er waren 3 fietsmidweken, een wandelmidweek en een fotomidweek en een arrangement met de Kerst en Oud en Nieuw. Ook bezocht de Nivon wandel tweedaagse ons huis.
Op de Landelijke website, waar ook de eigen website van Den Broam ( www.denbroam.nivon.nl ) op aangepast word kunt U de activiteiten weer vinden.
Den Broam 85 jaar.
In november hield Den Broam een open dag ter ere van het 85 jarig bestaan om meer bekendheid te krijgen en om vrijwilligers te werven. Het was een gezellige dag en er zijn tot enkele mensen die zich opgegeven hebben.
Rest mij nog alle medewerkers heel Hartelijk te Bedanken en we hopen dat wij in 2017 weer op een ieder mogen rekenen.
Namens de BHC van Den Broam, Wilma Leutscher waarnemend secretaris.
Verslag vrijwilligersbijeenkomst gehouden op zaterdag 19 november 2016 op Den Broam te Buurse.
1.Inlopen.
Inlopen vanaf 14.00 uur met iets lekkers erbij.
2.Opening.
De voorzitter heet allen welkom en vraagt 1 minuut stilte voor degene die ons ontvallen zijn.
3.Mededelingen.
Voorzitter:
Het Nivon moet met de tijd mee gaan.
Het oude Nivon zat beter bij kas. Nu is de vereniging kleiner, en wil ze geld lenen dan moeten we eerst de schulden saneren, daarom is er een investeringssop tot en met oktober 2017.
We moeten eerst weer een buffer creëren.
Klussen met een calamiteit mogen wel gedaan worden.
Er komt een nieuwe koelkast in de grote keuken, hier doet Amsterdam €750,00 bij.
De Natuurvriendenhuizen worden beoordeeld of ze toekomstproef zijn. Dat wil zeggen: kamers met douche en toilet, kamers op de begane grond.
De bezetting ligt met nadruk op de weekenden. Men is bezig een actie op touw te zetten met vouchers voor de midweken, 1 betaalde midweek voor leden en 1 midweek gratis in de stille periode gratis.
Den Broam heeft in 2017 het hele jaar Basistarief. Er is geen weekend tarief. Per betalende ouder die lid is mogen twee kinderen gratis mee als ze lid zijn. Toeristenbelasting moet wel betaald worden. We willen weer meer kinderen op het huis hebben. Het leden tarief goedkoper en niet leden duurder.
Penningmeester.
Alle financiële acties graag op de weekstaat. Wij werken niet met de kassa, men kan contant, maar liever nog per pin betalen .Per reservering 1 pin, niet opsplitsen in 2 rekeningen.
Lopende begroting. We hebben minder overnachtingen, maar eindigen hopelijk met een kleine plus.
Taken Gastvrouw/Gastheer.
Denk aan controle kamers van gasten voor vertrek.
Vaatwasser in de grote keuken is alleen voor groepen. Gasten dienen alle apparatuur in de keuken die ze gebruiken schoon achter te laten.
Technische gebreken in het zwarte schrift voor de donderdagploeg.
Graag een weekrapport iedere week. Deze in de brievenbus doen in de hut voor de secretaris.
Was naar de wasserij bij circa 25 sets, was los in de rol container, niet opgevouwen.
Wees zuinig met het kleingeld. Laat de gasten liever pinnen.
Bij ongelukken van gasten al dan niet op het huis melding maken bij BHC of via weekraport zodat zij contact kunnen houden met gast.
Jannie Euverink verzorgt de kamerplanten op donderdag, als zij er niet is vraagt ze de gastvrouw die er is de planten water te geven.
Huishoudelijke Dienst.
Het zou fijn zijn als alle huiswachten in hun week enkele klusjes doen.
Het schoonmaak bedrijf doet vloeren, toiletten en douches in de winter 1 x per week en zomers 3 x per week.
Ramen beneden zowel buiten als binnen, de keuken, slaapkamers kunnen af en toe best een sopje gebruiken maar komt wel op de schouders van ons allen terecht, evenals het huiswachtenvertrek.
Als we het verdelen blijft er voor een ieder iets te doen. Zet dat in het blauwe schrift van de Huishoudelijke Dienst zodat niet elke week het zelfde gebeurt.
Witte en bonte was graag op 60 graden wassen en moltons op 40 graden.
De afzuigkap in de grote keuken doen de jongens van de donderdagploeg.
De eerste weken van 2017 gaan we klussen, daarna schoonmaken van 23 tot 26 januari 2017.
Rondvraag.
Ad Prins: AED training. Rinze zal kijken wanneer dit kan.
Annie Jongman: Vraagt naar de huiswachten lijst.
Rinze: De PR heeft versterking nodig, wie wil hiermee helpen?
Wilma: gaat met Heino kijken voor een kinderzwerfboekenpost.
Hierna sluit de voorzitter de vergadering en gaan we borrelen, en daarna eten.
Voor na het eten wenst de voorzitter allen welthuis en allen bedankt voor de aanwezigheid.
Voorzitter: Secretaris
Wilma Leutscher.